//

Hur ska företagsklimatet bli bättre i Östhammar

Hur ska företagsklimatet bli bättre i Östhammars kommun
Pressbild: Östhammars kommun

Hur ska företagsklimatet bli bättre i Östhammar? “Det är oacceptabelt att kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden rankas så lågt”, säger kommunstyrelsens ordförande i Östhammars kommun, med anledning av att Östhammars kommun rankas som nummer 266 av Sveriges kommuner när det kommer till företagsklimatet i Sverige. 

Östhammar är en mycket vackert belägen kommun i norra Roslagen. Inte många kommuner i Sverige kan erbjuda en lika fantastisk miljö.  I kommunen finns det dessutom fler företagare än genomsnittet i Sverige. Det finns också fler vuxna i arbetsför ålder och lägre arbetslöshet än riksgenomsnittet. Sedan har man har Roslagens bästa vårdcentral, nöjda medarbetare i hemtjänsten och idrottsföreningar som skapar glädje och sysselsätter många av kommunens ungdomar. Det är mycket som är positivt i Östhammars kommun.

Allt är dock inte perfekt.  Kommunen har ett lägre nyföretagande än riksgenomsnittet, sämre miljöindex, sämre skolindex än riksgenomsnittet och en lägre befolkningsökning, allt enligt siffror från nykommun.se.

Dåligt företagsklimat i Östhammar

Nyligen kom Svenskt Näringslivs senaste ranking av det lokala företagsklimatet i Sveriges samtliga 290 kommuner. Östhammar kom på plats 266. Ett mycket dåligt resultat som i stort sett innebär att Östhammar haft en kontinuerlig försämring sedan 2010, då man var en genomsnittlig svensk kommun.

Varken tjänstemän eller politiker tycks ha hittat lösningar på hur Östhammar kan bli en bättre kommun för en hållbarare miljö, en bättre skola och ett positivt företagsklimat. 

Tittar man lite närmare på företagsklimatet så ser man att endast 14,8 % av de 88 företag som svarat på undersökningen, tycker att Östhammar har ett bra företagsklimat.

 
 
 
Graf: Svenskt Näringsliv

Viktigt med dialog

Om man ska komma tillrätta med det dåliga företagsklimatet så behövs en konstruktiv och positiv dialog mellan kommunens företrädare och det lokala näringslivet. Därför  är det extra anmärkningsvärt att just dialogen är det som fungerar sämst i Östhammar.

“Dialog utgör grunden för kommunens näringslivsarbete, och syftar till att bygga relationer och skapa ömsesidigt förtroende mellan företagen och kommunen. Ömsesidigt förtroende och förståelse är särskilt viktigt i kontakterna mellan företagare och de myndighetsutövande enheterna inom kommunen”, skriver Svenskt Näringsliv i frågeformuläret till företagarna.
 
Här hamnar Östhammars kommun på plats 289 av Sveriges 290 kommuner.
 
Kommunala tjänstemäns attityder till företagande och de kommunala politikernas attityder till företagande hamnar på plats 288 av Sveriges 290 kommuner.
 
Hur har det blivit så här illa och varför tillåts det att fortsätta?
 
 
 
Östhammar kommunhus
Foto: Nu i Roslagen

Vad säger de ansvariga i kommunen?

Nu i Roslagen har kontaktat både tjänstemän och politiker för att få svar på hur man ser på det dåliga företagsklimatet och vad man vill göra åt det. Ansvariga tjänstemän har duckat och valt att inte kommentera Nu i Roslagens frågor. Om man hanterar kommunens företag på samma sätt är det inte konstigt att rankingen hamnar så långt ner bland Sveriges kommuner.

Nu i Roslagens frågor

  1. Hur ser du på utvecklingen av företagsklimatet i Östhammar de senaste tio åren?
  2. Vad är anledningen till att Östhammar gått från att vara en svensk medelkommun för tio år sedan till en av landets sämsta kommuner 2023?
  3. Kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden rankas som plats 288 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
  4. Kommunpolitikernas attityder till företagande rankas som plats 288 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
  5. Vad har du för ansvar för dessa siffror och vad kommer du att göra åt det?
  6. Kommunala tjänstemäns attityder till företagande rankas som plats 288 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
  7. Kommunens information till företagen rankas som plats 288 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
  8. Dialog mellan företag och kommunens beslutsfattare rankas som plats 289 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
  9. Var du medveten om att Östhammars företagsklimat var så här dåligt?
  10. Vad görs för att det ska bli bättre i framtiden?
Kommunstyrelsens ordförande Fabian Sjöberg (M) vill inte diskutera sitt eget ansvar eller kommentera varför utvecklingen blivit så dålig, men han har skickat ett skriftligt uttalande.
 
 

Det är oacceptabelt att kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden rankas så lågt.

Hur ska företagsklimatet bli bättre i Östhammars kommun
Pressbild: Östhammars kommun

Svar från Fabian Sjöberg

-Det är oacceptabelt att kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden rankas så lågt. Det visar på att vårt arbete med att förbättra vårt sätt att hantera företagsärenden och se över hur vi kan erbjuda bättre service till företagen är viktigt. Detta är ett arbete som vi nu växlar upp.

-Att kommunpolitikernas attityder till företagande rankas lågt är också oroande. Det är viktigt att vi som politiker arbetar tillsammans med näringslivet för att skapa en bättre miljö för företagande och ekonomisk tillväxt i Östhammars kommun.

-Personligen rensar jag ur så många möten jag kan i min kalender för att istället kunna träffa företagare i vår kommun. Alla företag som vill att politiken eller förvaltningen besöker dem ska få ett sådant besök. Det är otroligt viktigt att näringslivet känner att vi är tillgängliga för dem och att det går att diskutera frågor med kommunen.

Kommunen har redan gjort mycket

Fabian Sjöberg påpekar också att ett antal åtgärder redan vidtagits. Han vill särskilt lyfta fram följande:

  • Årskort till företag
    Tidigare har Östhammars kommun endast erbjudit stämpelkort till företag på våra ÅVC;er, något som skapat byråkrati och små lappar att alltid ha med sig. Nu finns det istället möjlighet att köpa sig ett årskort och även betala med swish på plats.
  • En direktlinje
    När du tidigare ringt kommunen för att prata företagsfrågor så har det inte funnits ett tydligt nummer eller någon som direkt kunnat svara på frågor. Det gör det nu.
  • Hemsida
    Vi arbetar med att skapa en tydligare hemsida som fokuserar på kommuninvånaren och företagen. Delar av detta har redan lanserats.
  • Servicegaranti
    Kommunen har beslutat om en servicegaranti till företag. Inom 24 timmar ska företagaren ha en kontaktperson och fått sitt ärende i rullning.
  • Införa rådgivningsfika
    Bygg- och Miljönämnden uppdras att införa rådgivningsfika för den som har ett myndighetsärende hos nämnden där målet är att minst 100 personer per år ska ha en sådan fikastund.
  • Ge vägledning i bygg- och miljöärenden

Kommunstyrelsens ordförande avslutar sitt mail med att utlova fler förbättringar framöver.

 
 

Hur har andra kommuner gjort för att bli bättre

Svenskt Näringsliv skriver om hur Mariestad och Boden gjort för att gå från botten till toppen av rankningen.

Boden

– Det finns inget egenvärde att ligga högt på rankingen. Men det finns ett värde i att vi har företagare som trivs med att vara verksamma i Boden. Om de trivs innebär det att de skapar fler jobb, fler vill bo här och vi blir fler som betalar skatt, säger Claes Nordmark (S), kommunstyrelsens ordförande i Boden.

Det viktigaste man gjort är att få bygga en kultur i kommunen av att vara serviceminded gentemot medborgarna. Politiker och tjänstemän är till för att hjälpa invånarna.
 
– Det mest centrala av allt är att vi byggt en kultur inom kommunen att vi är serviceminded. Kommunen är en serviceorganisation i första hand – mot medborgare och företag. När man sätter en sådan kultur faller mycket annat på plats, säger Claes Nordmark.
 
Exempelvis har man satsat särskilt på att förkorta tider för olika tillståndsprocesser som serveringstillstånd, bygglov mm.
 
Mariestad
 
Mariestad har gått från plats 204 på rankingen till plats 28. Vi har framförallt ändrat på hur vi ser på företagen framhåller Johan Abrahamsson, kommunstyrelsens ordförande.
 
– I stället för att ta till oss den konstruktiva kritiken som företagarna gav så letade vi fel på företagarna, och tyckte bara dem var gnälliga. Men så insåg vi att så här kan vi inte ha det, och valde 2013 att samla ett gäng företag för att ta reda på vad vi behövde göra bättre, säger Johan Abrahamsson.
 
Det man gjorde var att träffa företagarna i kommunen och ta reda på vad som var viktigast för dem. Resultatet blev att alla företagare fick lika bra service och prioriterades på samma vis. Sedan handlade det till stor del om att vara snabba med att hjälpa företagarna att få sina problem lösta.
 

Nu i Roslagen publicerar gärna kommentarer till artikeln från tjänstemän inom Näringsliv & tillväxt i kommunen, från andra politiker och från företagare i kommunen.

Välkomna att skriva till:

redaktionen@nuiroslagen.se

Mikael Ohlsson, Redaktör

 
Tidigare inlägg

Roslagens bästa företagsklimat

Nästa inlägg

Fikaträffar för äldre i Norrtälje kommun

Nu i Roslagen

 Nu i Roslagen är ett opolitiskt lokalt nyhetsmagasin för invånarna i de fyra kommunerna Österåker, Vaxholm, Norrtälje och Östhammar.

Vi gräver, granskar och rapporterar om lokala händelser, nyheter, aktiviteter och evenemang.

Vi vill inspirera våra läsare till att upptäcka mer som är spännande, roligt och intressant att se och göra i Roslagen.

Läs mer om Nu i Roslagen  

Kontakt

Kontakta oss med tips på nyheter eller ideér för reportage, om du vill skriva debattartiklar eller för att annonsera.

Välkommen att skriva eller ringa.

E-post: redaktionen@nuiroslagen.se

Mobil: +46 (0)72-173 54 00

Ansvarig utgivare: Mikael Ohlsson

Integritetspolicy

Här kan du läsa vår Integritetspolicy & GDPR

Copyright 2023. All Rights Reserved.

Följ oss på sociala medier