Hur ska företagsklimatet bli bättre i Östhammar? “Det är oacceptabelt att kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden rankas så lågt”, säger kommunstyrelsens ordförande i Östhammars kommun, med anledning av att Östhammars kommun rankas som nummer 266 av Sveriges kommuner när det kommer till företagsklimatet i Sverige.
Östhammar är en mycket vackert belägen kommun i norra Roslagen. Inte många kommuner i Sverige kan erbjuda en lika fantastisk miljö. I kommunen finns det dessutom fler företagare än genomsnittet i Sverige. Det finns också fler vuxna i arbetsför ålder och lägre arbetslöshet än riksgenomsnittet. Sedan har man har Roslagens bästa vårdcentral, nöjda medarbetare i hemtjänsten och idrottsföreningar som skapar glädje och sysselsätter många av kommunens ungdomar. Det är mycket som är positivt i Östhammars kommun.
Allt är dock inte perfekt. Kommunen har ett lägre nyföretagande än riksgenomsnittet, sämre miljöindex, sämre skolindex än riksgenomsnittet och en lägre befolkningsökning, allt enligt siffror från nykommun.se.
Dåligt företagsklimat i Östhammar
Nyligen kom Svenskt Näringslivs senaste ranking av det lokala företagsklimatet i Sveriges samtliga 290 kommuner. Östhammar kom på plats 266. Ett mycket dåligt resultat som i stort sett innebär att Östhammar haft en kontinuerlig försämring sedan 2010, då man var en genomsnittlig svensk kommun.
Varken tjänstemän eller politiker tycks ha hittat lösningar på hur Östhammar kan bli en bättre kommun för en hållbarare miljö, en bättre skola och ett positivt företagsklimat.
Tittar man lite närmare på företagsklimatet så ser man att endast 14,8 % av de 88 företag som svarat på undersökningen, tycker att Östhammar har ett bra företagsklimat.
![](https://i0.wp.com/nuiroslagen.se/wp-content/uploads/2023/09/amCharts.png?fit=641%2C500&ssl=1)
Viktigt med dialog
Om man ska komma tillrätta med det dåliga företagsklimatet så behövs en konstruktiv och positiv dialog mellan kommunens företrädare och det lokala näringslivet. Därför är det extra anmärkningsvärt att just dialogen är det som fungerar sämst i Östhammar.
![Östhammar kommunhus](https://i0.wp.com/nuiroslagen.se/wp-content/uploads/2023/09/Osthammar-kommunhus-e1695904472499.jpg?fit=751%2C768&ssl=1)
Vad säger de ansvariga i kommunen?
Nu i Roslagen har kontaktat både tjänstemän och politiker för att få svar på hur man ser på det dåliga företagsklimatet och vad man vill göra åt det. Ansvariga tjänstemän har duckat och valt att inte kommentera Nu i Roslagens frågor. Om man hanterar kommunens företag på samma sätt är det inte konstigt att rankingen hamnar så långt ner bland Sveriges kommuner.
Nu i Roslagens frågor
- Hur ser du på utvecklingen av företagsklimatet i Östhammar de senaste tio åren?
- Vad är anledningen till att Östhammar gått från att vara en svensk medelkommun för tio år sedan till en av landets sämsta kommuner 2023?
- Kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden rankas som plats 288 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
- Kommunpolitikernas attityder till företagande rankas som plats 288 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
- Vad har du för ansvar för dessa siffror och vad kommer du att göra åt det?
- Kommunala tjänstemäns attityder till företagande rankas som plats 288 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
- Kommunens information till företagen rankas som plats 288 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
- Dialog mellan företag och kommunens beslutsfattare rankas som plats 289 av 290 kommuner. Hur kommenterar du det?
- Var du medveten om att Östhammars företagsklimat var så här dåligt?
- Vad görs för att det ska bli bättre i framtiden?
Det är oacceptabelt att kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden rankas så lågt.
Fabian sjöberg, kommunstyrelsens ordförande i östhammars kommun
![Hur ska företagsklimatet bli bättre i Östhammars kommun](https://i0.wp.com/nuiroslagen.se/wp-content/uploads/2023/10/Fabian-1-e1696848802360.jpg?fit=768%2C532&ssl=1)
Svar från Fabian Sjöberg
-Det är oacceptabelt att kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden rankas så lågt. Det visar på att vårt arbete med att förbättra vårt sätt att hantera företagsärenden och se över hur vi kan erbjuda bättre service till företagen är viktigt. Detta är ett arbete som vi nu växlar upp.
-Att kommunpolitikernas attityder till företagande rankas lågt är också oroande. Det är viktigt att vi som politiker arbetar tillsammans med näringslivet för att skapa en bättre miljö för företagande och ekonomisk tillväxt i Östhammars kommun.
-Personligen rensar jag ur så många möten jag kan i min kalender för att istället kunna träffa företagare i vår kommun. Alla företag som vill att politiken eller förvaltningen besöker dem ska få ett sådant besök. Det är otroligt viktigt att näringslivet känner att vi är tillgängliga för dem och att det går att diskutera frågor med kommunen.
Kommunen har redan gjort mycket
Fabian Sjöberg påpekar också att ett antal åtgärder redan vidtagits. Han vill särskilt lyfta fram följande:
- Årskort till företag
Tidigare har Östhammars kommun endast erbjudit stämpelkort till företag på våra ÅVC;er, något som skapat byråkrati och små lappar att alltid ha med sig. Nu finns det istället möjlighet att köpa sig ett årskort och även betala med swish på plats. - En direktlinje
När du tidigare ringt kommunen för att prata företagsfrågor så har det inte funnits ett tydligt nummer eller någon som direkt kunnat svara på frågor. Det gör det nu. - Hemsida
Vi arbetar med att skapa en tydligare hemsida som fokuserar på kommuninvånaren och företagen. Delar av detta har redan lanserats. - Servicegaranti
Kommunen har beslutat om en servicegaranti till företag. Inom 24 timmar ska företagaren ha en kontaktperson och fått sitt ärende i rullning. - Införa rådgivningsfika
Bygg- och Miljönämnden uppdras att införa rådgivningsfika för den som har ett myndighetsärende hos nämnden där målet är att minst 100 personer per år ska ha en sådan fikastund. - Ge vägledning i bygg- och miljöärenden
Kommunstyrelsens ordförande avslutar sitt mail med att utlova fler förbättringar framöver.
Hur har andra kommuner gjort för att bli bättre
Svenskt Näringsliv skriver om hur Mariestad och Boden gjort för att gå från botten till toppen av rankningen.
Boden
– Det finns inget egenvärde att ligga högt på rankingen. Men det finns ett värde i att vi har företagare som trivs med att vara verksamma i Boden. Om de trivs innebär det att de skapar fler jobb, fler vill bo här och vi blir fler som betalar skatt, säger Claes Nordmark (S), kommunstyrelsens ordförande i Boden.
Nu i Roslagen publicerar gärna kommentarer till artikeln från tjänstemän inom Näringsliv & tillväxt i kommunen, från andra politiker och från företagare i kommunen.
Välkomna att skriva till:
redaktionen@nuiroslagen.se
Mikael Ohlsson, Redaktör